خانه   /   مقالات   /   
  • قیمت وال مش چقدر است؟
  • قیمت وال مش چقدر است؟

    • تحریریه وال پست مش
    • مقالات
    • مدت زمان خواندن مقاله: 15 دقیقه
    • 0 نظر
    • شناسه مقاله: 144
    قیمت وال مش چقدر است؟

    وال پست های مرسوم سال های زیادی به منظور تقویت سازه و مهار دیوارهای غیر سازه ای مورد استفاده قرار گرفتند. وال مش ها محدودیت های وال پست فلزی را ندارند و از مزایای فوق العاده ای برخوردار می باشند. همین موضوع موجب شده تا امروزه وال مش ها بهترین جایگزین برای وال پست های قدیمی محسوب شوند. قیمت وال مش بسیار اقتصادی تر از وال پست های مرسوم و قدیمی می باشد. استفاده از سیستم وال مش به جای وال پست های مرسوم و قدیمی می تواند نقش بسیار موثری در کاهش 30 تا 50 درصدی هزینه های اجرایی پروژه داشته باشد.

    سیستم وال مش به دلیل مزایای فوق العاده ای که دارد امروزه به محبوب ترین روش مهار دیوارهای غیر سازه ای تبدیل شده است. به همین دلیل اکثر طراحان و مهندسین توجه ویژه ای به آن داشته و برای بالا بردن کیفیت سازه از آن استفاده می نمایند. این سیستم علاوه بر اینکه می تواند معایب وال پست های فلزی و قدیمی را برطرف نماید، به کاهش هزینه های پروژه نیز کمک می کند. با توجه به این موضوع تقریبا استفاده از وال پست های فلزی منسوخ شده و وال مش جایگزین آن شده است، اما یکی از دغدغه های جدی مهندسین و پیمانکاران قیمت وال مش و هزینه اجرای آن می باشد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت تمام شده وال مش به طور کامل آشنا کنیم.

    وال مش بهترین جایگزین وال پست مرسوم و فلزی

    وال پست های مرسوم سال های زیادی به منظور تقویت سازه و مهار دیوارهای غیر سازه ای مورد استفاده قرار گرفتند. با بررسی های انجام شده روی زلزله کرمانشاه مشخص شد که این وال پست ها به دلیل محدودیت های بسیار متعددی که دارند نمی توانند استحکام بالایی داشته باشند. از مهم ترین محدودیت های این وال پست ها می توان به ضعف اتصالات، طراحی پیچیده، اجرای زمان بر و هزینه نسبتا بالای آن اشاره نمود.

    قیمت وال مش بسیار مقرون به صرفه تر از وال پست های مرسوم است. از طرفی وال مش ها محدودیت های وال پست فلزی را ندارند و از مزایای فوق العاده ای برخوردار می باشند. همین موضوع موجب شده تا امروزه وال مش ها بهترین جایگزین برای وال پست های قدیمی محسوب شوند. به طور کلی امروزه عملکرد فوق العاده وال مش موجب شده تا استفاده از وال پست فلزی به طور جدی منسوخ شود و مهندسین در اکثر مواقع از وال مش استفاده نمایند. از مهم ترین دلایل برتری وال مش (wallmesh) می توان به موارد زیر اشاره داشت.

    • وزن بسیار سبک وال مش ها می تواند نقش بسیار موثری در کاهش وزن ساختمان داشته باشد.
    • از طرفی این وال پست های نوین نسبت به وال پست فلزی بسیار انعطاف پذیرتر بوده و به همین دلیل شکل پذیری فوق العاده ای دارند.
    • طول عمر وال مش ها بسیار بالا بوده و احتمال فرسودگی آن ها در برابر عوامل مخرب محیطی بسیار کم است.
    • قیمت وال مش بسیار کمتر از وال پست فلزی بوده و نمی توان به هیچ عنوان نقش آن را در کاهش هزینه های پروژه نادیده گرفت.
    • سهولت در نصب و اجرای آن نیز از دیگر مزایای وال مش ها شناخته می شود.
    • ساختار وال مش بسیار ساده است و به همین دلیل می تواند بدون نیاز به میلگرد بستر مقاومت دیوارهای غیر سازه ای را افزایش دهد.

    اتصال نوار‌های وال مش در سقف

    استفاده از وال مش مزایای دیگری نیز دارد که شاید وال پست های فلزی از آن بی بهره باشند. این مزایا از مهم ترین دلایل استفاده از وال مش ها محسوب می شوند که عبارتند از:

    • جلوگیری از حرکت خارج از صفحه در دیوارها جزو مهم ترین ویژگی های وال مش می باشد.
    • پایداری و دوام بسیار بالای وال مش ها از دیگر مزایای آن ها شناخته می شود.
    • از طرفی وال مش نقش بسیار موثری در بالا بردن استحکام و مقاومت سازه در مقابل عوامل مخرب محیطی دارد.
    • پیشگیری از ترک خوردگی روی دیوارها نیز از دیگر ویژگی های سیستم وال مش است.
    • سیستم وال مش با انواع دیوارهای بلوکی، سفالی، آجری و … نیز سازگاری دارد.
    • همچنین می توان این سیستم را بدون نیاز به وادارهای افقی و عمودی، بست های ارتجاعی و یا میلگرد بستر اجرایی نمود.
    • وزن بسیار سبک سیستم وال مش نسبت به وال پست های فلزی می تواند در سبک سازی ساختمان نیز نقش بسیار موثری داشته باشد.

    در مقاله “مقایسه وال پست با سیستم وال مش در ساختمان” به این موضوع بیشتر پرداخته ایم.

    قیمت فروش وال مش دیوار به چه عواملی بستگی دارد؟

    پیش تر نیز به این موضوع اشاره شد که قیمت وال مش بسیار اقتصادی تر از وال پست های مرسوم و قدیمی می باشد. نکته قابل توجه این است که عوامل متعددی وجود دارند که در تعیین قیمت وال مش موثرند. این عوامل عبارتند از:

    • نوع و جنس نوار وال مش

    اولین عامل موثر در تعیین قیمت وال مش نوع و جنس آن است. به طور کلی انواع وال مش به دو نوع توری فایبرگلاس E-glass و مش فایبرگلاس AR دسته بندی می گردد. توری E-glass در محیط های فاقد قلیا و به عنوان مش معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که مش AR مقاوم به قلیا بوده و در محیط های قلیایی کاربرد دارد. قیمت هر متر مربع از این نوع از مش فایبرگلاس بیشتر از نوع E-glass می باشد.

    • وزن و گرماژ نوار وال مش

    از دیگر عوامل موثر بر قیمت وال مش وزن و گرماژ مش ها می باشد. هر چقدر وزن مش ها بیشتر شود، قیمت آن ها نیز افزایش پیدا می کند.

    • ابعاد چشمه نوار وال مش

    ابعاد چشمه مش ها نیز روی قیمت تمام شده وال مش تاثیرگذار هستند. هر چقدر که ابعاد چشمه در نوار وال مش کوچک تر شود، قیمت آن نیز بیشتر می شود.

    • نوع و جنس پلاستر وال مش

    پلاسترهای معدنی مورد استفاده در سیستم وال مش نیز روی قیمت آن موثر می باشند. معمولا پلاسترهای مورد استفاده در اجرای وال مش به دو نوع پلاستر سیمانی و پلاستر گچی دسته بندی می شوند. هر چقدر مقدار، کیفیت و استحکام پلاستر افزایش پیدا کند، قیمت آن نیز بیشتر می شود.

    • تعداد و ابعاد پروفیل نبشی و ناودانی

    ابعاد و تعداد پروفیل ناودانی و نبشی ها نیز تعیین کننده قیمت وال مش می باشند. از آنجایی که این پروفیل ها فلزی هستند مطابق با قیمت روز فلز محاسبه می شوند. بنابراین قیمت روز هر پروفیل به همراه تعداد و ابعاد آن ها در تعیین قیمت سیستم وال مش تاثیرگذار است.

    • مقدار چسب و رزین پایه اپوکسی

    میزان رزین و چسب اپوکسی مورد استفاده در اجرای وال مش نیز از دیگر مواردی است که در تعیین قیمت آن نقش دارد. نوع چسب اپوکسی و میزان چسب مورد استفاده از عوامل موثر بر قیمت وال مش می باشند.

    عوامل موثر بر هزینه اجرای وال مش در ساختمان کدام است؟

    استفاده از سیستم وال مش به جای وال پست های مرسوم و قدیمی می تواند نقش بسیار موثری در کاهش 30 تا 50 درصدی هزینه های اجرایی پروژه داشته باشد. عوامل متعددی وجود دارند که در تعیین این موضوع نقش دارند، این موارد عبارتند از:

    • نوع و مقدار مصالح وال مش بسیار کمتر و ارزان تر از وال پست های فلزی می باشد. حذف میلگردهای بستر و وادارهای عمودی در اجرای وال مش موجب می شود تا هزینه های اجرا به شکل قابل توجهی کاهش یابد. از طرفی دیوارچینی در این سیستم بسیار راحت بوده و جنس مش ها فایبرگلاس است. در صورتی که وال پست های فلزی همانطور که از نامشان پیداست از فلز بوده و قیمت بسیار بالایی دارند
    • متراژ پروژه (ابعاد دیوار) نیز از دیگر عوامل موثر در کاهش هزینه های سیستم وال مش است. هنگام استفاده از وال پست فلزی محدودیت در طول و ارتفاع دیوار وجود داشته و این موضوع موجب می شود تا برای اجرای کار در ارتفاع بالا نیاز به بسترسازی باشد. در صورتی که هنگام اجرای وال مش محدودیت اجرا وجود ندارد و به راحتی می توان وال مش را به صورت نواری یا سرتاسری اجرا نمود.
    • دستمزد اکیپ اجرایی وال مش نیز از اجرای وال پست های مرسوم بسیار کمتر می باشد. زیرا ساختار وال مش بسیار ساده تر بوده و نصب آن نیز راحت تر و سریع تر انجام می شود. به همین دلیل افراد نیمه ماهر نیز به راحتی می توانند آن را نصب و اجرا کنند.

    مهار دیوار در کف

     

    وال مش کلید کاهش هزینه در مهار دیوار

    بدون شک، در مقایسه هزینه‌های اجرایی بین وال مش و وال پست فلزی، باید به جنبه‌های متعددی توجه کنیم تا تصمیم مناسبی اتخاذ کنیم. مقایسه هزینه‌های اجرایی بین این دو روش اساساً بنا بر تصمیم‌گیری کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان بنا شده است. وال مش با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، توانسته به خوبی به عنوان جایگزینی مناسب برای وال پست‌های فلزی، رشد کند. از جمله ویژگی‌های متمایز از وال پست فلزی، می‌توان به قدرت کشش بالا، وزن سبک و انعطاف‌پذیری بسیار بالا اشاره کرد. این ویژگی‌ها، مهار دیوارهای غیرسازه‌ای را به سبکی متفاوت از وال پست فلزی انجام می‌دهد. همچنین، نصب وال مش به دلیل روش‌ اجرای ساده‌تر و سریع‌تر، هزینه‌های اجرایی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد که این موضوع به ویژه برای کارفرمایان و پیمانکاران با بودجه محدود، بسیار ارزشمند است.

    از طرف دیگر، در نظر گرفتن هزینه‌های پس از نصب نیز بسیار مهم است. وال مش با قدرت کشش بالا و مقاومت در برابر زلزله و باد، به طور طبیعی طول عمر بلندی دارد و نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتری دارد. همچنین، واکنش به شرایط آب و هوایی مختلف و تاثیرات زلزله نیز مهم است که وال مش به علت ویژگی‌های الیافی خود بهترین عملکرد را ارائه می‌دهد. این مسائل ممکن است در تصمیم‌گیری کارفرمایان و مجریان تأثیرگذار باشد.

     

    تصمیم‌گیری برای انتخاب بین وال مش و وال پست فلزی بستگی به نیازها، محدودیت‌ها و اهداف پروژه بستگی دارد و انتخاب با مجریان و پیمانکاران است که از وال مش سبک وزن، با نصب آسان و با هزینه کم استفاده کنند یا از روش سنتی مرسوم یعنی وال پست فلزی که سنگین وزن است، نصب پیچیده‌ای دارد و گران‌تر است، استفاده کنند. با توجه به تجربه و شرایط خاص پروژه، انتخاب بهترین روش ساختمانی با توجه به هزینه‌های اجرایی و هزینه‌های پس از نصب، تصمیمی است که بهینه‌ترین نتیجه را برای این طرح فراهم می‌کند.

    ما در ادامه، جداولی از نتایج هزینه‌ای اجرای وال پست فلزی و وال پست مش در یک پروژه آورده‌ایم تا با مقایسه آن، بهینه‌ترین روش مهار دیوارهای غیر سازه‌ای در برابر زلزله و باد را بشناسید و از آن بهره ببرید. با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته، استفاده از سیستم وال مش نسبت به وال پست فلزی، می‌تواند 30 الی 60 درصد از بودجه پروژه را حفظ نماید.

    قیمت اجرای  وال پست فلزی
      ابعاد (mm) مقدار طول وزن  (kg) قیمت واحد (تومان) قیمت کل (تومان)
    ناودانی گالوانیزه

    200*400*70*2

    279 عدد 111000 30,969,000
    پلیت

    200*200*8

    96 عدد 245.76 30500 7,495,680
    نبشی

    100*100*10

    3 شاخه 18m 282.96 23025 6,515,154
    قوطی

    120*120*4

    27 شاخه 162m 2,444.85 28900 70,656,165
    یونولیت

    200*100

    79 عدد 158 70000 5,530,000
    میلگرد بستر عرض 150 352 عدد (شاخه 3 متری) 1056m 422.4 35000 12,320,000
    گیره 647 عدد 6200 4,011,400
    قلاب 647 عدد 4800 3,105,600
    طول دیوار 262.08m
    مساحت دیوار 760m2
    مجموع هزینه (تومان) 140,329,999
    قیمت هر متر (تومان) 535,448
    قیمت هر متر مربع (تومان) 184,644.73

     

    قیمت اجرای  وال مش
      ابعاد (mm) مقدار طول وزن قیمت واحد (تومان) قیمت کل (تومان)
    نبشی گالوانیزه

    400*70*2

    1160 عدد 46000 53,360,000
    نوار مش فایبرگلاس

    3200*250

    280m2 120gr/m2 45000 12,600,000
    پلاستر گچی یا سیمانی 0.84m3 1000تا 1500 کیلوگرم
    یونولیت

    200*100

    79 عدد 158 70000 5,530,000
    طول دیوار 262.08m
    مساحت دیوار 760m2
    مجموع هزینه (تومان) 71,490,000
    قیمت هر متر (تومان) 272,779.3
    قیمت هر متر مربع (تومان) 94,065.78

    نکاتی در ارتباط با خرید وال مش

    زلزله های اخیر نشان داده که تخریب دیوارهای غیر سازه ای می تواند علاوه بر خسارت های مالی خطرات جانی بسیار زیادی را برای ساکنین ساختمان ایجاد نماید. با توجه به این موضوع نمی توان از کنار اهمیت سیستم وال مش در ساختمان سازی به سادگی عبور کرد. البته باید توجه داشته باشید که کیفیت وال مش در تعیین استحکام و عملکرد آن نقش بسیار موثری دارد. بنابراین تهیه وال مش باکیفیت و مرغوب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از مهم ترین نکاتی که هنگام خرید وال مش باید به آن ها توجه نمایید به شرح زیر می باشند

    • پیش از خرید وال مش بودجه خود را تعیین کنید. از آنجایی که مصالح مورد استفاده در سیستم وال مش انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن ها نیز قیمت متفاوتی دارند، می توان با توجه به بودجه مناسب ترین آن ها را انتخاب کرد. به طور مثال در صورتی که در محیط های فاقد قلیا می خواهید از این سیستم استفاده کنید بهتر است مش فایبرگلاس E-glass خریداری کنید. زیرا این مش ها قیمت مناسب تری داشته و به کاهش هزینه های اجرای وال مش کمک می نمایند. توجه داشته باشید که این مش ها برای محیط های قلیایی مناسب نیستند و باید حتما از مش مقاوم به قلیا (AR) استفاده گردد.
    • مش و توری های فایبرگلاس مهم ترین عضو سیستم وال مش محسوب می شوند. این توری ها با ابعاد چشمه و گرماژ متفاوتی تولید می گردند. به همین دلیل هنگام خرید وال مش باید توجه داشته باشید که مناسب ترین و بهترین نوع مش فایبرگلاس با توجه به نیاز شما کدامند. فراموش نکنید که جنس مش ها نقش بسیار موثری در تعیین طول عمر سیستم وال مش و استحکام دیوارهای غیر سازه ای دارند.
    • از دیگر مواردی که هنگام خرید وال مش باید به آن توجه داشته باشید نوع پلاستر است. پلاستر مورد استفاده در سیستم وال مش باید با توجه به نوع مش فایبرگلاس انتخاب شود. در صورتی که مش فایبرگلاس AR انتخاب نموده اید باید پلاستر سیمانی تهیه نمایید. زیرا این پلاسترها مقاومت بالاتری داشته و برای محیط های قلیایی مناسب تر می باشند.
    • از دیگر نکاتی که هنگام خرید وال مش باید در نظر بگیرید، وزن و گرماژ توری فایبرگلاس و ابعاد چشمه آن ها می باشد. ابعاد چشمه و گرماژ مش فایبرگلاس در تعیین استحکام و همچنین قیمت وال مش نقش دارند. بنابراین انتخاب توری با وزن و ابعاد چشمه مناسب نیاز به دقت بالایی دارد.

    تقاطع دیوارهای داخلی در وال مش

     

    متره و برآورد قیمت وال مش توسط کارشناسان شرکت وال پست مش

    سیستم وال مش می تواند بهترین انتخاب برای پیمانکاران و کارفرمایانی باشد که می خواهند بهترین نتیجه را با کمترین هزینه به دست آورند. زیرا این سیستم در کنار قیمت مقرون به صرفه ای که دارد، بهترین ایده برای مهارسازی دیوارهای غیر سازه ای محسوب می شود. زیرا می تواند آسیب های ناشی از ارتعاشات زلزله را به حداقل برساند و امنیت سازه را نیز افزایش دهد. با توجه به این موضوع اکثر کارفرمایان به دنبال اجرای وال مش در پروژه های ساختمان سازی هستند. البته قیمت وال مش و نحوه برآورد آن برای کارفرمایان بسیار مهم است.

    برای حفظ کیفیت و ارائه بالاترین سطح از خدمات اجرایی نیاز به طراحی نقشه می باشد. در اجرای سیستم وال مش نیز این موضوع حائز اهمیت بوده و در ابتدا باید نقشه نصب و اجرای وال مش ها طراحی شود. برای طراحی نقشه وال مش به اطلاعات متعددی مانند مشخصات مواد اولیه، فواصل میان مش ها، ظاهر وال مش، ابعاد، روش نصب و … نیاز است.

    تحلیل نقشه وال مش بهترین و تخصصی ترین روش برای متره و برآورد قیمت وال مش می باشد. نکته قابل توجه این است که این کار باید توسط افراد متخصص و حرفه ای انجام شود. بنابراین کارفرمایان محترم به راحتی می توانند با ارسال نقشه وال مش برای کارشناسان وال پست مش قیمت وال مش را به طور دقیق متره و برآورد نمایند. کارشناسان پس از بررسی نقشه و تعیین قیمت نهایی، نتیجه را برای کارفرمایان ارسال می کنند. همچنین زمانی که از فواصل و مقدار وال مش مورد استفاده در پروژه مطمئن نیستید، می توانید با مشاوران و کارشناسان وال پست مش کمک بگیرید.

    مشاوره قیمت و خرید وال مش از وبسایت وال پست مش

    وبسایت وال پست مش یک سایت تخصصی در زمینه فروش وال مش است که بهترین مصالح را با مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار می دهد. نکته قابل توجه در رابطه با این فروشگاه مشاوره رایگان در رابطه با میزان وال مش است. شما می توانید با توجه به ابعاد و مشخصات دیوارهای غیر سازه ای پروژه، بررسی نمایید که به چه میزان وال مش نیاز دارید. همچنین کارشناسان این مجموعه به شما کمک می کنند تا بتوانید بهترین مصالح مصرفی وال مش را با توجه به نیازهای پروژه شناسایی کنید. بنابراین می توانید با مشاوره پیش از خرید وال مش از هزینه های اضافی در پروژه پیشگیری نمایید و بهترین مصالح را برای مهار دیوارهای غیر سازه ای انتخاب کنید.

    به طور کلی مجموعه وال پست مش با سال ها تجربه و تخصص در زمینه سیستم وال پست نوین بهترین و مناسب ترین قیمت وال مش را به شما ارائه می دهد. از طرفی این فروشگاه تلاش کرده تا بهترین کیفیت را با ارزان ترین قیمت به مشتریان خود عرضه نماید. از آنجایی که خرید از شرکت های معتبر بسیار حائز اهمیت می باشد، این شرکت می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. زیرا وال پست مش تمامی کالاهای خود را تضمین می کند.

    سخن پایانی

    در نهایت باید گفت که از اصلی ترین دغدغه های کارفرمایان و پیمانکاران قیمت وال مش و هزینه اجرای آن است. بسیاری از کارفرمایان به دنبال این هستند که پیش از خرید مصالح مورد نیاز در ساختمان سازی بتوانند هزینه آن را برآورد نمایند. همانطور که پیش تر به آن اشاره شد عوامل متعددی وجود دارند که می توانند در تعیین هزینه نهایی اجرای سیستم وال مش نقش داشته باشند. مهم ترین آن ها نیز ابعاد چشمه، گرماژ، نوع و جنس مش فایبرگلاس است. هر چقدر ابعاد چشمه کوچک تر و گرماژ مش بیشتر باشد، قیمت وال مش نیز افزایش پیدا می کند. همچنین مش فایبرگلاس AR گران تر از نوع E-glass است.

    توجه داشته باشید که دلیل اصلی اختلاف قیمت وال مش کیفیت، کارایی و استحکام این سیستم است. به طور مثال پلاسترهای معدنی مورد استفاده در اجرای وال مش نیز می توانند در تعیین قیمت آن موثر باشند. از آنجایی که پلاسترهای سیمانی استحکام و مقاومت بیشتری دارند، در صورت استفاده از آن ها نیز هزینه اجرای وال مش (نسبت به پلاستر گچی) بیشتر خواهد شد. بنابراین می توانید پیش از خرید وال مش از مشاورین متخصص کمک بگیرید و با توجه به شرایط پروژه مناسب ترین وال مش را انتخاب نمایید. به طور کلی مطالب ذکر شده در این مقاله به شما کمک می کند تا بتوانید به راحتی مقدار مش و هزینه تمام شده اجرای وال مش را متره و برآورد کنید.

    با این وجود می توانید با استفاده از تکنیک های مختلف مانند مقایسه قیمت وال مش در فروشگاه های مختلف نیز به کاهش هزینه های خود کمک کنید. همچنین بهتر است که از متخصصان و افراد ماهر برای اجرای وال مش کمک بگیرید. انتخاب محصولات بسیار باکیفیت و برنامه ریزی برای اجرای وال مش و انتخاب روش موثر در اجرا از دیگر نکاتی هستند که می توانند هزینه های شما را در بلند مدت کاهش دهند.

    برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌شود مقاله “چرا امروزه فروش وال‌مش افزایش چشمگیری پیدا کرده است؟” را مطالعه نمایید.

    5/5 - (5 امتیاز)
    این محتوا توسط تحریریه وال پست مش تهیه شده است

    وال مش نسل نوین وال پست های مورد استفاده جهت مهار دیوارهای پیرامونی و داخلی در ساختمان می باشد. از جمله مزایای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی می توان به کاهش هزینه اجرای وال پست در ساختمان، افزایش سرعت اجرای وال پست، حذف میلگرد بستر و وادارهای قائم اشاره نمود.

    مهندسان محاسب،ناظر و پیمانکاران ساختمان جهت استعلام قیمت و درخواست اجرای وال مش می توانند با کارشناسان فنی و فروش مجموعه وال پست مش در تماس باشند

    مقالات مرتبط


    پرسش و پاسخ


    نظر خود را درج کنید..

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *